Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2013

Κατάκτηση της έννοιας και του αλγόριθμου της αφαίρεσης σε παιδί με σύνδρομο Down

Εισήγηση στην ημερίδα "Διαφοροποίηση της διδασκαλιάς" η οποία διοργανώθηκε από τη Σχολική Σύμβουλο  2ης Περιφέρειας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης κ. Ράνια  Χιουρέα (http://www.chiourea.gr/2013/06/blog-post_8412.html)

Κατάκτηση της έννοιας και του αλγόριθμου της αφαίρεσης σε παιδί με σύνδρομο Down»

Χανιώτη Έλενα, MSc, Ειδική Παιδαγωγός του Τμήματος Ένταξης του  5ου Δημοτικού  Σχολείου Κηφισιάς

Η αφαίρεση σαν έννοια και σαν πράξη δυσκολεύει... To συγκεκριμένο θέμα εισήγησης άπτεται ενός αντικειμένου που αποτελεί πρόκληση για τη διδακτική των μαθηματικών, μια και η αφαίρεση ως πράξη που απαιτεί αντίστροφες νοητικές ενέργειες είναι δύσκολο να διδαχθεί και να κατανοηθεί, πόσο μάλλον από ένα παιδί με σύνδρομο Down!
Είναι όμως λογικό για ένα παιδί που από τη φύση του είναι διαφοροποιημένο, να κατανοήσει έννοιες με τον αναμενόμενο τρόπο, αυτόν δηλαδή που χρησιμοποιείται στα πλαίσια της γενικής τάξης ή έστω τον πιο αναλυτικό και επαναληπτικό τρόπο που χρησιμοποιείται στην ειδική αγωγή;Από την άλλη μπορεί το κατασκευαστικό μοντέλο διδασκαλίας το οποίο θεωρείται προηγμένο μαθησιακό μοντέλο διδασκαλίας να εφαρμοστεί σε παιδί με περιορισμένες νοητικές δυνατότητες; Πώς είναι εφικτό ένα τέτοιο παιδί να κατασκευάσει τη γνώση του;
Στα πλαίσια της διαφοροποιημένης διδασκαλίας προτείνονται τεχνικές και υλικά για τη διδασκαλία της αφαίρεσης που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον δάσκαλο της «κανονικής» τάξης και να ωφελήσουν όλους τους μαθητές. Ειδικότερα, στοιχεία του κατασκευαστικού μοντέλου μάθησης όπως είναι η ανάπτυξη μεταγνωστικών στρατηγικών μέσω της τεχνικής ' think aloud', η χρήση κατάλληλου και πρωτότυπου εποπτικού υλικού, το παιχνίδι ρόλων κλπ.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Alicia Broderick, Heeral Mehbta-Parekh, D. Kim Reid (2005 ). Differentiating Instruction for Disabled Students in Inclusive Classrooms. Theory into Practice, Vol. 44, No. 3, pp.194-202, Published by: Taylor & Francis, Ltd.
Anna Bower, Alan Hayes (1994).Short-term memory deficits and Down’s syndrome: a comparative study. Down Syndrome Research & Practice vol.2, no.2 pp. 47-50.
Annick Comblain (1994). Working Memory in Down’s syndrome: Training the rehearsal strategy. Down Syndrome Research & Practice 2(3) pp. 123-126.
Carol J. Sears (1986). Mathematics for the Learning Disabled Child in the Regular Classroom. The Arithmetic Teacher, Vol. 33, No. 5. National Council of Teachers of Mathematics.
DeAnna Horstmeier (2004).Teaching math to people with Down syndrome and other hands –on learners (Book 1, 2).Woodbine House.
Diana Lawrence-Brown (2004).Differentiated Instruction: Inclusive Strategies For Standards-Based Learning That Benefit The Whole Class. American Secondary Education 32(3) pp.34-62.
Education Support pack for schools: mainstream and secondary. Down’s Syndrome Association.Registered Charity No.1061474.
Francis A. Conners, Celia J. Rosenquist & Lori A. Taylor (2001). Memory training for children with Down Syndrome. Down Syndrome Research & Practice 7 (1) pp.25-33.
Jill Porter (1999). Learning to count: a difficult task? Down Syndrome Research & Practice vol. 6, no.2 pp. 85-94.
Melissa Kobelin (2009). MultiAge Made Me Do It: A Teacher Tackles Differentiation in Math Instruction. Studies in Education, Vol. 6, No. 1, pp. 10-22. Published by: The University of Chicago Press in association with the Francis W. Parker School
Sue Buckley and Gillian Bird (2002). Meeting the educational needs of children with Down Syndrome: keys to successful inclusion. Readership, issue 28.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.